Frågor & Svar

Hur blir man medlem hos Miini?

Medlemskap hos miini får man efter man skickat in en ansökan till en aktuell casting och blivit bokad på sitt första uppdrag. 

Kostar det något att vara medlem på miini?

Hos oss på miini är medlemskapet gratis. 

Varför är castingarna för barn i en specifik ort?

Castingarna är utformade efter ett specifikt uppdrag vi fått in från en kund. Anledningen till varför vi då söker barn inom en specifik ort är för att det är där som uppdraget kommer ske. 

Många av uppdragen vi får in till miini ligger i Stockholm, därför söker vi många gånger barn där och i dess närliggande orter.

Kan man söka till en casting även fast man inte bor i den orten?

Ni är alltid välkomna att skicka in en ansökan men chansen är större att ert barn blir bokad om ni bor i den orten som castingen är utformad för.

Kan man skicka in en ansökan även fast det inte finns någon aktuell casting för mitt barn?

För tillfället tar vi endast emot ansökningar via aktuella castings. Vi annonserar aktuella castings med jämna mellanrum här på vår hemsida samt på våra sociala medier. 

Vilka är miinis kunder?

Vi på miini arbetar med ett flertal stora kunder, både svenska och internationella. Exempel på kunder är H&M, Lindex, ARKET, Minimarket, GANT med flera. 

Vad är en castingagentur?

Tanken med miini är att vi är en mix av en traditionell agentur med ett internt register över våra modeller samtidigt som vi kan casta och söka efter barn som ännu inte är representerade av en agentur. Efter kundens vision har vi möjligheten att presentera nya osignade barn för uppdraget samtidigt som vi kan presentera våra miinisar.

Vad är en casting?

En casting är ett tillfälle för en kund att få träffa barnen inför kommande uppdrag. En castingprocess kan bestå av flera olika steg där barnen exempelvis får träffa kunden för en provfotografering vid ett eller flera tillfällen. För en casting utgår inget arvode.

Vad händer efter jag skickat in en castingansökan för mitt barn?

Vi går successivt igenom alla ansökningar som skickats in till oss och återkommer med besked via mejl där ett eventuellt nästa steg är att träffas på en livecasting. Urvalet som görs skiljer sig beroende på uppdrag och tar hänsyn till en rad olika faktorer där ambitionen är att hitta en fin mix av barn som stämmer in på det kunden söker.

Hur lång tid tar det innan man får svar på sin castingansökan?

Svarstiden varierar utefter castingens storlek och omfång. Vi går igenom alla ansökningar successivt och lämnar besked via mejl.

Kan jag söka till samma casting flera gånger?

Vi går igenom alla ansökningar som skickats till oss, du behöver alltså inte söka till samma casting flera gånger. Du är varmt välkommen att skicka in en ansökan för ditt/ dina barn vid flera olika tillfällen om de tidigare inte gått vidare i en castingprocess. 

Hur gör jag om jag vill skicka in en castingansökan för flera barn?

Fyll i varsitt castingformulär till respektive barn och skicka in. Tänk gärna på att fylla i samma kontaktuppgifter (mejl, telefonnummer) för respektive barn, vi kommer se att de är syskon via den registrerade mejladressen. 

Vad är skillnaden på att skicka in en castingansökan och vara medlem hos miini?

Att skicka in en castingansökan för sitt barn är första steget i en castingprocess för en specifik kund. Medlem blir man efter man skickat in en castingansökan och blivit bokad på sitt första uppdrag.

Vad för typer av bilder ska man skicka med i castingansökan?

Bilderna bör vara tydliga och tagna framför en ljus bakgrund med ljus belysning (helst dagsljus). Bilderna bör även vara tagna utan hårprodukter, smink samt accessoarer som solglasögon/ mössa/ keps/ napp. 

Vi godkänner inga med kamerafilter eller avklädda bilder – exempelvis endast badkläder eller i blöja.

Mitt barns miini-profil

Tanken med ditt barns miini-profil är att ni själva ansvarar över att hålla den uppdaterad med aktuella bilder, storlek och längd. En miini-profil får man när man blivit bokad på sitt första uppdrag och därav blivit medlem.

Hur ofta ska jag uppdatera mitt barns bildgalleri?

Vi på miini rekommenderar att du uppdaterar bilderna med jämna mellanrum då barn växer och förändras fort. Sker större förändringar, exempelvis en ny frisyr eller tappade tänder, bör detta informeras och uppdateras via foton. 

Vad för bilder ska jag uppdatera på mitt barn?

Bilderna bör vara tydliga och tagna framför en ljus bakgrund med ljus belysning (helst dagsljus). Bilderna bör även vara tagna utan hårprodukter, smink samt accessoarer som solglasögon/ mössa/ keps/ napp. 

Vi godkänner inga med kamerafilter eller avklädda bilder – exempelvis endast badkläder eller i blöja.

Jag kan inte ladda upp bilder till min profil, vad felar?

Bilderna kan vara för stora eller för ”tunga”. Vanligt JPEG format fungerar utmärkt att ladda upp på profilsidan. Även fina bilder tagna med din mobilkamera eller iphone fungerar att lägga upp.

Hur går det till om mitt barn blir bokad för ett uppdrag via miini?

Blir ditt barn aktuell för ett uppdrag kommer ni först att bli kontaktade via mejl med en förfrågan. I denna förfrågan kollar vi er tillgänglighet för ett specifikt datum, om ni är intresserade samt samlar in dagsfärsk information om det behövs. I förfrågan får ni även reda på vad arvodet är vid ev. bokning. 

Vid bokning får du ett mejl med en bokningsbekräftelse för det specifika uppdraget. I detta mejl skickas mer utförlig information ut om uppdraget (tid, plats, användning m.m.). Där finns även information om vem som är bokare/kontaktperson för uppdraget vilket är den du ska vända dig till för eventuella frågor. 

Hur ser en arbetsdag ut för mitt barn på ett uppdrag?

Information om upplägget för dagen skickas med i bokningsbekräftelsen. Där står information om tid, plats, typ av uppdrag etc.

Vem ansvarar för mitt barn under ett uppdrag?

Det är målsmans/ vårdnadshavarens uppgift att ansvara för sitt barn på produktion. Alla barn som bokas på ett uppdrag är försäkrade för den specifika dagen/ dagarna via miinis olycksfallsförsäkring. 

Hur lång är en arbetsdag för mitt barn?

En halvdag är max 4 timmar, och en heldag är max 6-7 timmar (inklusive 1 timmes lunchpaus), enligt ök.

Vad får mitt barn i arvode vid ett uppdrag?

Arvodet varierar enligt överenskommelse beroende på uppdragets storlek, antalet arbetade timmar samt användningsområdet. Arvodet skiljer sig även om ditt barn blir bokad för rörligt material eller stillbild.

Hur betalas arvodet ut?

Arvodet betalas ut till det befintliga bankkontot du registrerat på ditt barns miini-profil. Arvodet betalas ut inom åtta veckor efter utfört arbete. 

Behöver mitt barn skatta på intjänat arvode?

Tjänar ditt barn mindre än 20 135 kr under 2021 är hen berättigad till skatteavdrag. Ni kan då ansöka om jämkning via skatteverkets hemsida. Fyll i jämkningsblanketten med barnets namn och uppgifter och mejla den till vår löneadministratör; josefin@miini.se 

Om ingen jämkningsblankett skickas in kommer skatt dras från arvodet. Det är du som vårdnadshavare som ansvarar över att informera om summan av intjänat arvode skulle överstiga det tillåta skattefria beloppet.

Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag då?

Tryck på knappen glömt lösenord så skickas det ett mejl till dig. Kontakta gärna oss om mejlet inte kommer fram, då hjälper vi dig vidare och skapar ett nytt lösenord till dig.


Hur får jag som kund tillgång till miinis register?

För att få tillgång till miinis register måste man skicka in en ansökan via mejl och bli godkänd som kund. Det går inte att vara aktiv som kund utan ett godkänt medlemskap.

Vart finns miini?

Miini är baserat i Stockholm. Vårt interna register av barn sträcker sig över stora delar av landet, dock främst i Stockholm och närliggande orter.